The Turin horse (Το άλογο του Τορίνο)


Σκηνοθεσία

Μπέλα Ταρ
Πρωταγωνιστούν

Γιάνος Ντέρζι, Έρικα Μποκ
Υπόθεση

Τορίνο, 1899: ο Φρίντριχ Νίτσε σώζει ένα άλογο από την οργή του αφεντικού του. Οι επόμενες μέρες θα είναι σκοτεινές τόσο για τον Γερμανό φιλόσοφο όσο και για το ζώο και τον ιδιοκτήτη του.
Κριτική

8/10
Ένα πραγματικό επίτευγμα της έβδομης τέχνης! Με βεβαιότητα από τις καλύτερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ πάνω στον πλανήτη Γη και η καλύτερη τεχνική επεξεργασία που έχουμε δει εδώ και καιρό σε ταινίες ανάλογου ύφους. Αντικειμενικά αλλά και υποκειμενικά, εκείνο που συναρπάζει τον θεατή σε αυτήν εδώ την ταινία δεν είναι η υπόθεσή της, ούτε και το σενάριό της (δεν διαθέτει σχεδόν καθόλου διαλόγους) αλλά η εικαστική τελειότητά της. Ο Μπέλα Ταρ, πάντα τελειομανής, καδράρει εκπληκτικά τα τοπία της φύσης και η διεύθυνση φωτογραφίας όχι απλώς τα αναδεικνύει αλλά τα καθιστά πίνακες υψηλής τέχνης. Πραγματικά, κάποιοι άνθρωποι διαλέγουν λάθος επαγγέλματα σε αυτή την ζωή. Ο Μπέλα Ταρ δεν θα έπρεπε να ήταν σκηνοθέτης. Ακούγεται βαρύ; Ακούστε τα επιχειρήματά μου. Οι ταινίες του, πέρα από την εικαστική τους δύναμη και ομορφιά, δεν είναι προσιτές στο ευρύ κοινό λόγω των αργών ρυθμών τους και των νοημάτων που ενδέχεται να υποβόσκουν ακόμη και κάτω από πράγματα επουσιώδη. Ο Μπέλα Ταρ θα γινόταν ένας δεινός εικαστικός ζωγράφος ή ακόμα καλύτερα ένας εξαιρετικός φιλόσοφος. Με την τελευταία του αυτή, όπως δηλώνει, ταινία μας καταθέτει τις απόψεις του για την πορεία του ανθρώπου στο σύμπαν και στοχάζεται πάνω σε θέμα περιβαλλοντικά και ηθικά. Ο Άνθρωπος είναι αλαζόνας από την φύση του. Πάνω στην αλαζονεία του δεν διστάζει να καταστρέψει τον διπλανό του, να αναδειχθεί σε βάρος του, να καταπατήσει κάθε ανθρώπινο δικαίωμα. Καταπατώντας κάθε ανθρώπινο νόμο, όμως, εξισωνόμαστε με τα ζώα, δεν προάγουμε τον πολιτισμό και οδηγούμε την κοινωνία μας στην κατάρρευση, την απόλυτη καταστροφή. Μια ομάδα εναντίον μιας άλλης. Η φύση να επιβαρύνεται από την αλαζονεία μας και εμείς να γινόμαστε ποιο ηλίθιοι. Καταστρέφοντας την μητέρα φύση καταστρέφουμε ουσιαστικά και εμάς τους ίδιους γιατί της στερούμε το δικαίωμα να μας προσφέρει τα αγαθά της. Αλήθεια, υπάρχει Θεός; Δεν είμαι εγώ αυτός που θα απαντήσω. Κάθε θεατής θα δει την ταινία από την δική του πλευρά. Αυτή είναι και η μαγεία της τέχνης! Προωθεί τον διάλογο, την ανταλλαγή απόψεων. Και, πιστέψτε με, είναι μια ταινία που προσφέρεται για διάλογο. Υπότιτλος της ταινίας η ατάκα του Νίτσε πριν πεθάνει, »Μητέρα, είμαι ηλίθιος». Μα, είμαστε όλοι ηλίθιοι πάνω σε αυτό τον πλανήτη. Καλοί, κακοί, αλαζόνες θα έχουμε όλοι τον ίδιο προορισμό : το σκοτάδι. Άρα, πόσο μάταια και επαναλαμβανόμενα είναι όλα! Κατάφωρη αδικία να μην προταθεί η ταινία στα Όσκαρ του 2011 για το βραβείο καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας όπως επίσης και για τα εκπληκτικά και απαράμιλλης ομορφιάς σκηνικά και κουστούμια της. Την ενδιαφέρουσα μουσική υπογράφει ο μόνιμος συνεργάτης του Ταρ, Mihaly Vig, ένα μουσικό θέμα που θυμίζει συνδυασμό επιθανάτιου ρόγχου αλόγου και θροΐσματος φύλλων που τα παρασέρνει ο δυνατός αέρας. Με αυτή την ταινία, λοιπόν, αποχαιρετάμε έναν από τους σημαντικότερους δημιουργούς και ανανεωτές της έβδομης τέχνης. Μια ταινία του σου προσφέρει τα πάντα: σκέψη, εικαστική απόλαυση, μοντάζ που κόβει την ανάσα, πλάνα-σεκάνς που λίγοι σκηνοθέτες μπορούν να γυρίσουν. Τι άλλο να ζητήσουμε από τον σπουδαίο δημιουργό; Ίσως όχι τόσο νωχελικούς ρυθμούς. Δεν είναι όμως η ώρα για μομφές. Όχι τώρα, που βρισκόμαστε μπροστά σε ένα από τα σπουδαιότερα κύκνεια άσματα σκηνοθέτη όλων των εποχών. Βιώστε την!
Π.Λ
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s